– Dette vil bety mye for produsenter og for reiselivet i fjellområdene. Gjennom Fjellnettverket har produsenter, reiselivet og en rekke andre aktører samlet seg for å vise fram fjellområdene og presentere helt unike matopplevelser, sier Kari Randen, daglig leder i Fjellnettverket.
Hele 24 reiselivs- og produksjonsbedrifter og 10 kokker/kokkelærlinger fra fem fylkeskommuner vil være representert fra Fjell Norge under Internationale Grüne Woche (IGW) i Berlin 2018 (se oversikt over utstillere under).
– Internationale Grüne Woche gir oss en unik mulighet til å fremme fjellandbrukets mangfold og egenart. Vi skal vise frem det ypperste Fjell Norge byr på av lokale kvalitetsråvarer og foredlingsprodukter. Samtidig vil vi vise hvordan lokalmat, kulturhistorie og reiseliv går hånd i hånd som et sammensatt opplevelsesprodukt. Dette er fundamentet for videre verdiskapning og bærekraftig utvikling i vår region, sier daglig leder Fjellnettverket Kari Randen.
Norsk mat i verdenstoppen
Fjell Norges deltakelse vil også bidra til å styrke Norges omdømme som matnasjon. Fjell Norges utstillere på messen vil vise frem råvarer, foredlingsprodukter og lokale ressurser basert på regionens særegne klima- og kulturlandskap.
– Messen vil være et fantastisk utstillingsvindu for Fjell Norge, både nasjonalt og internasjonalt. Husk at de færreste i vår region har muligheten til å eksportere lokale produkter til utlandet. Da blir det desto viktigere å importere sultne gjester fra utlandet til oss. Deltakelsen gir oss en mulighet til å fremme våre kvalitetsprodukter for et stort internasjonalt publikum, sier Randen.
Anerkjennelsen av Fjell Norge som egen region vil også gjøre det enklere å samarbeide tettere, både geografisk og på tvers av bransjer, for å sikre en bærekraftig og helhetlig utvikling av fjellområdene i årene fremover.
Lokal fjellmat på kartet
Fjellnettverket har allerede startet arbeidet med å styrke innsatsen på markedsføringssiden for å fremme lokalmat fra den norske fjellregionen. Det jobbes nå med å utvikle et opplevelseskart hvor besøkende fra inn- og utland kan målsøke lokale matprodusenter og reiselivsbedrifter som fremmer og jobber med lokalmat i regionen.
– Vi skal gjøre det lett for publikum å finne frem til våre lokale produsenter når de besøker oss. Innsatsen skal styrke fjellområdets attraktivitet for både fastboende og de besøkende, avslutter Randen.
Utstillere fra Fjell Norge på IGW 2018
Opplevelse/Reiseliv
Revsnes hotell
Sølvgarden hotell
Tuddal høyfjellshotell
Bardøla høyfjellshotell
Opera di Setra
Femund 2 (As Fæmund)
Beitostølen resort
Ruten Fjellstue
Visit Telemark
Visit Valdres
Nasjonalparkriket
Produsenter:
Eggen gardsysteri
Heidrun Fjellbryggeriet
Små Vesen as
Stølsvidda AS
Moe gard
Jotunheimfisk
Stensgård/Billingen
Nord Bergan gård
Hallingdal Lokalmat Senter as
Skreppa as
Fjellgarden Hovden as
Brimisæter as
I tillegg til 24 utstillere vil Fjell Norge stille med 10 kokker og lærlinger fra regionen som skal bemanne både den norske restauranten og Reiselivskafeen under messen i Berlin.